Trzecie Oko

Czakry, a właściwie ćakry, ćakramy - to ośrodki prany, energii witalnej i duchowej krążącej w ciele człowieka, których zadaniem jest utrzymywanie człowieka w równowadze fizycznej, mentalnej, emocjonalnej i duchowej. Pojęcie czakra (ćakra, czakram, chakra) wywodzi się ze starożytnego indyjskiego systemu uzdrawiania, który wyróżnia w ciele sześć głównych ośrodków kierujących przepływem energii subtelnych. W sanskrycie wyraz „ćakra” oznacza „koło” lub „dysk”. Symbolizują połączenie ciała duchowego (eterycznego, pranicznego) z fizycznym i pokrywają się z układem hormonalnym. Harmonijna praca czakr wpływa na prawidłowe funkcjonowanie ciała, natomiast stan niezrównoważenia, blokady – objawiają się na poziomie fizycznym jako choroby. Szósta czakra znana jako Trzecie Oko, a oryginalnie Ajñā (Adźńaa) uważana jest za najważniejszy układ funkcjonalny i kierowniczy ludzkiej istoty oraz ośrodek, w którym adept duchowości czy ezoteryki wchodzi na magiczną, wewnętrzną Ścieżkę Prawdy. 

Trzecie Oko - Adżna 


Trzecie oko, Ajñā - znane również jako oko wewnętrzne lub pojedyncze oko – koncepcja w indyjskiej i wschodniej metafizyce, duchowości oraz ezoteryce, nawiązująca do pojęcia ćakry o nazwie adźńa - znajdującej się na wysokości czoła pomiędzy brwiami. Jest bramą prowadzącą do innych rzeczywistości i przestrzenią wyższej świadomości. W duchowości New Age trzecie oko symbolizuje stan oświecenia lub obraz stanu umysłu mający głęboko-osobiste duchowe lub parapsychologiczne znaczenie. 

Każdy, kto interesuje się trochę tematami niewyjaśnionymi na pewno słyszał o pojęciu takim jak Trzecie Oko, Adżna Ćakra. To mityczny koncept zakładający istnienie specjalnego zmysłu do odczuwania rzeczy, których nie da się zobaczyć. Niektóre religie bardzo dokładnie opisują, czym jest trzecie oko, na przykład hinduska adźńa, czyli czakra ulokowana na czole. Kluczem do zrozumienia tajemnicy dodatkowego zmysłu może być gruczoł zwany szyszynką. 

W tradycji indyjskiej i tybetańskiej, w tym hinduistycznej jest to czakram (ćakram) w którym energia kosmiczna: słoneczna i księżycowa balansuje się, to czakram neutralności, równowagi, jasności postrzegania. Tak jak oczy fizyczne widzą teraźniejszość, tak czakram Trzeciego Oka widzi przyszłość i przeszłość. Znika dwoistość, znika rozumienie rzeczywistości jako podzielonej na dobro i zło, męskość i kobiecość. Ten aspekt wykroczenia ponad dualność reprezentuje Ardhanarishvara, pół męskie pół kobiece wcielenie Śiwy i Śakti (Siakti) już w lotosie Wiśuddha w ośrodku gardła. 

W sanskrycie oznacza "dowództwo", "dowodzenie","rozkazywanie", "doskonałą wiedzę", czasem nazywa się ją "Okiem Śiwa" lub "Okiem, Netrą Mądrości. Znajduje się na wysokości punktu pomiędzy brwiami i jest powszechnie znana na Zachodzie jako "Trzecie Oko. W czwartym istotnym etapie rozwoju przypomina 96-cio płatkowy kwiat lotosu - dwa rzędy po 48 płatków. W piątym etapie rozwoju zamienia się w piękny Lotos Bodhana pod czaszką, jednak podstawą i początkiem, korzeniem owego Boskiego Oka jest dwupłatkowy Lotos Międzybrwiowy. Czakra Trzeciego Oka sprawuje nadzór nad rozwojem świadomości duchowej, dominacji praw duchowych nad materialnymi. Na tym poziomie manifestują się zdolności  paranormalne o cechach nadprzyrodzonych, w szczególności duchowe jasnowidzenie, telepatia, widzenie mistyczne i wizje duchowe, głęboka intuicja, rozumienie praw świata duchowego, uzdrawianie mentalne i duchowe. 

W sumie mamy pięć wielkich części ośrodka Adźńa w głowie, niejako pięć kwiatów lotosu, jeden wyrastający z drugiego. Pierwszym jest Ajńa - ośrodek dwupłatkowy, dwidala, drugim jest Manasa - lotos sześciopłatkowy, związanyz synchronizacją wszystkich zmysłów przez umysł, trzecim jest księżycowa Indu Ćakra o szesnastu płatkach związana z mocami siddhi, z charyzmatami Trzeciego Oka. Czwartą jest Purna Ajńa czyli lotos o 96 płatkach na poziomie szczytu czoła, a piątą ćakrą w systemie "Dowództwa" jest Bodhana o stu płatkach w dwóch wieńcach po 50-siąt pod czaszką. 

Trzecie Oko odmładza bezpośrednio system nerwowy, pobudza aktywność wątroby, wspomaga regenerację organizmu, a nawet umożliwia obywanie się bez snu. Centrum trzeciego oka to silny ośrodek woli i władzy nad zmysłami. Póki nie jest wystarczająco rozwinięty, nie mamy co marzyć o prawdziwej wolności, w tym panowaniu nad głodem i pragnieniem. Kiedy ośrodek Trzeciego Oka zostaje bardziej otwarty i aktywowany, sytuacja życiowa zmienia się diametralnie: teraz ciało i zmysły przestają nami rządzić. Zaczynamy panować nad chorobą, głodem, starzeniem się, a także wykorzystywać te części mózgu, które do tej pory była nieaktywna. Trzecie Oko to znacznie większa władza nadzmysłowa, panowanie nad reakcjami zmysłów, pragnieniami, myślami, władza nad psychiką. 

Doceniana i eksponowana na Wschodzie – w świecie Zachodnim niedoceniana. Skojarzenia jednak mówią nam o jej roli nieodmiennie związanej z mądrością „zmarszczki na czole” wskazujące na dojrzały wiek, bezwiedne „pocieranie czoła w zamyśleniu” bywa nieświadomą próbą masażu tej czakry i zdjęcia z niej blokad. Pocieranie czoła w tej okolicy przynosi zwykle ulgę i odprężenie, pomaga osiągnąć jasność myśli. Granatowy (indygo) kolor kojarzony był ze szkołą, z nauką, nabywaniem wiedzy i mądrości, kształceniem uczonych i geniuszy. Niższa klasa pracy z Trzecim Okiem, to głęboka i wszechstronna wiedza wielkiego badacza i uczonego. Wyższa klasa pracy z Trzecim Okiem to głęboka mądrość życia, jasnowidzący ogląd rzeczy i spraw, mądrość duchowa i boska, zawierająca jednak w sobie całą niższą klasę rzetelnego badacza i uczonego. 

Urzeczywistnienie powiązane z Trzecim Okiem to: mądrość, wyższa wiedza, intuicja, wyobraźnia, jasnowidzenie, medytacja, zjednoczenie przeciwieństw, synergia, synteza, geniusz, twórczość, inspiracja, spokój, równowaga, charyzma, mistrzostwo w dowolnej dziedzinie, przywództwo,
a także wymienia się moce siddhi w tym siddhi wiedzy, pamięć poprzednich wcieleń, świadome sny, ale nade wszystko dążenie do prawdy i rozpoznawanie prawdy. Urzeczywistnienie jogiczne to jasnowidzenie, widzenie aury, energii, nadis i czakramów. Adźńa reprezentuje poziom społeczny łączności z wewnętrzną mądrością, łączności z duszą (atmanem) i Bogiem (Brahmanem). 

Położenie Trzeciego Oka - Adżny: pomiędzy brwiami – do 1 cm ponad linią brwi. 
Kolor podstawowy: indygo, szafirowy, niebiesko-fioletowy; także żółty, jasnożółty i fioletowy. 
Sanskryt: Ajna - widząca, wiedząca, dowodząca, rozkazująca. 
Zmysł: szósty zmysł, umysł, manas – odpowiedzialny za postrzeganie pozazmysłowe. 
Żywioł: Światło (także wewnętrzne), drugi eter, czas (kaalaa, kaalii). 
Uzależnienia: halucynogeny, środki wytwarzające halucynacje i urojenia. 
Wyzwanie, zachowanie: poczucie wyższości i osądzanie innych, niestety każdy osąd jest perfidnie prawdziwy, często osądzenie jest wyzwaniem dla kogoś o mrocznym charakterze. 
Kamienie harmonizujące: szafir, tanzanit, fluoryt, sodalit, granatowy turmalin, ciemny ametyst, morion, lapis lazuli, azuryt.  
Olejek: imbir, melisa, mięta, drzewo różane
Demon do pokonania: Iluzja, Majak (Maayaa, Maja). 
Dźwięki: Ham-Ksham dla płatków, Aum (Om) dla środka ćakramu. 
Muzyczny ton, nuta gamy: La. 

Naturalny rozwój następuje zwykle dopiero powyżej 21 roku życia, jednak czasem przez całe życie pozostaje prawie całkiem zamknięta, nierozwinięta. W każdym szóstym roku cyklu siedmiolecia także najłatwiej o naturalne oznaki aktywności Trzeciego Oka, Szóstego Zmysłu. Efekty i objawy nieprawidłowego działania czakramu widoczne w ciele to: choroby oczu (ślepota), zatok, nosa, kości czaszki, kręgów, mózgu, migreny, wrażenie ucisku w skroniach lub z tyłu głowy. Schorzenia wywołane dysharmonią tej czakry związane są z narządem wzroku (słaby wzrok), gruczołów dokrewnych, cukrzycy, zaburzenia neurologiczne, alergie, bóle głowy, także częste bóle głowy, halucynacje, koszmary senne i wyobrażeniowe, trudności z uczeniem się, jaskrę. Niedobór energii powoduje złą naukę, ograniczenia w myśleniu, zawężone spojrzenie na różne życiowe sprawy. Na poziomie ciała czakra ta odpowiada za gospodarkę neurohormonalną, oczy, podstawę czaszki, podwzgórze. W układzie hormonalnym powiązana jest z przysadką mózgową, stąd odpowiada za jej złą pracę i zaburzenia. 

Typowe blokady i dysharmonie zanieczyszczonego Trzeciego Oka 

1. nieprzytomność, nierozsądek, niedojrzałość, uzależnienia, odloty, uciekanie od rzeczywistości, brak zainteresowań, uzależnienie od innych (rodziców, partnera), brak asertywności, słabość, wewnętrzny lęk, zahamowania (nieśmiałość). 

2. klapki na oczach, pomieszanie, schematyczność, presje na innych i na siebie, ograniczenie fantazji, wyobraźni, duma , manipulacja, konflikty z prawem, wyrachowanie, pustka duchowa, brak inspiracji, brak polotu, narzucanie zdania innym, przeginanie, przesadzanie, skrajny ateizm i materializm, przerost ego.

Wybrane metody oczyszczenia i uzdrowienia Trzeciego Oka 

- kontemplacja wieczornego, granatowego nieba po zachodzie słońca aż do pojawienia pierwszych gwiazd, wpatrywanie w niebo pogodną księżycową nocą. 
- kontemplacja ciemnoniebieskich kwiatów, granatowego, chłodnego morza, spokojnie płynącej niebieskawej czy granatowej rzeki. 
- budzenie w sobie jedności ze światem jako całością. 
- afirmacje: 
„Postrzegam świat jasno i klarownie”, 
„Jestem otwarty/-a na wewnętrzną mądrość”, 
„Ufam intuicji i rozumieniu świata”. 
"Z jasnością widzę całą rzeczywistość." 
"Jestem świadomy(-a) i ufam boskiej światłości." 
- zorientowanie na autorefleksję. 
- prawo aby widzieć to co niewidoczne gołym okiem. 
- identyfikacja esencja własnej osobowości, identyfikacja boskiej duszy/jaźni (atmana). 
- medytacje z planetą Jowisz, ze światłem Jowisza oglądanym na żywo na nieboskłonie. 
- skupianie na dźwięku samogłoski "O" wewnątrz głowy, także sylaby "Om". 
- skupienie na świetle, jasności, blasku, medytacje ze światłem, w tym ze światłem wieczności. 
- dokładne odczuwanie faz Księżyca (Tithi) oraz rozwijanie wrażliwości na rytmy księżycowe. 
- oddychanie naprzemienne jako kluczowe w całej podróży życiowej z Trzecim Okiem. 

Czakrę szóstą energetyzuje się wizualizacją strumienia energii o kolorze indygo, granatu, lub otwierającego się trzeciego oka. Najprostsze sprawdzenie Trzeciego Oka, najlepiej przed snem gdy już leżymy w łóżku, zamknąć oczy i skierować wzrok lekko ku górze do środka, jak byśmy patrzyli komuś wyższemu od nas miedzy oczy. Nic nie robimy tylko się odprężamy, rozluźniamy ciało o umysł uwalniamy od wszystkiego i albo zaśniemy słodkim snem albo zobaczymy coś i mogą to być sekundy danych obrazów, sytuacji, osób. Oczyszczanie czakry adżna i manipury - zapal świeczkę lub lampkę oliwną i usiądź wygodnie, w pozycji wygodnej znanej jako sukhasana. Przez 3-5 minut wpatruj się intensywnie w jej płomień. Obserwuj barwy ognia od pomarańczowego, poprzez czerwony, do niebieskiego. 

Budzenie Trzeciego Oka 


Ajna (Adżna) - inaczej Trzecie Oko, zlokalizowana w pośrodku czoła, pomiędzy brwiami, uznawana jest za ośrodek duchowy, w którym wzajemne oddziaływanie intelektu i psychiki może doprowadzić do widzenia intuicyjnego i mądrości. Stąd często nazywana jest potocznie Czakrą Mądrości, albo Okiem Duszy. "Czekanie i stawanie się" to w symbolicznym ujęciu jest powołaniem do służenia i polega na pozwoleniu siłom Boskim, by obudziły tę część naszej Duszy (Atmana), która jest zdolna ofiarować coś światu i nam samym. Świat zewnętrzny, gra pozorów, nie może mieć nad nami władzy, która zdominowałaby głos boskiego wnętrza. Nasze potrzeby materialne czy nawet ludzie wokół nas to o wiele za mało, by zatracić własny cel i nasze powołanie. Mamy być świadomi bycia poza jakimkolwiek  konfliktem z tym, co Boskie, a nasze decyzje mają być zgodne z Boskimi w oczekiwaniu by stawać się boską osobą. 

Trzecie Oko zwane też okiem wewnętrznym, spokrewnione z szóstą czakrą (Ajna, Adżna) jest furtką w głęboką rzeczywistość i w wyższe wymiary świadomości. Trzecie Oko jest symbolem oświecenia i wysokiego duchowego przebudzenia. Trzecie Oko to symbol przebudzenia, oświecenia (moksha, nirvana), zwane też Okiem Mądrości lub Okiem Maga, łączy człowieka z 10 furtkami czy dziesięcioma bramami.  Dziewięć furtek znajduje się na zewnątrz zmysłowego świata (oczy, uszy, nos, usta, pęcherz, odbyt), dziesiąta furtka (3-cie oko) łączy z wyższą świadomością, z wymiarem cyklów Czasu (Kaalaa, Kala, Kali). 

Oczy fizyczne służą do postrzegania świata zewnętrznego, przekazują obrazy z zewnątrz do mózgu. Człowiek posiada również Trzecie oko spokrewnione z szyszynką, zwane okiem spirytualnym lub wewnętrznym widzeniem, które związane jest z siedzibą duszy. Szyszynka ulokowana jest w centrum czaszki. Szyszynka - mistyczny organ aktywowany przez światło, kontroluje wiele biorytmów życia, kiedy pracuje w harmonii z częścią podkorową mózgowia zarządza łaknieniem, seksualnym pożądaniem i biologicznym zegarem, od tego miejsca zależy nasz proces starzenia się. Kiedy szyszynka budzi się to osoba odczuwa wielki ucisk na mózg, ponieważ następuje połączenie z wysoką frekwencją światła. 

Trzecie Oko, Adżna, rozwija się na wielu poziomach. Wiele osób widzi tylko poziom scen (poziom astralny) a nie potrafi widzieć prawdy na wyższym poziomie i nawet nie wierzy w nie. Uważa, że to co widzi jest prawidłowe i doskonałe. Takie rozumowanie nie pomaga wzrosnąć wyżej. Z Trzecim Okiem jest bardzo dużo zamieszania, ale z niskiego poziomu nie można wytłumaczyć czym ono jest naprawdę. Również do niedawna, Trzecie Oko było wielką ezoteryczną tajemnicą i nikt tego nie ujawniał, chociaż ciągle żyją tantryczni jogini potrafiący obudzić Trzecie Oko. Najczęściej Trzecim Okiem  nazywa się kanał idący od przysadki mózgowej do szyszynki. W buddyzmie mówi się, że każdy por na ciele jest okiem, jednak tyczy to intuicji serca czyli zjawisk związanych z dotykiem i skórą przy rozwoju czwartej ćakry, anahata. Przez swoje fizyczne oczy widzimy rzeczy namacalne, fizyczne. Osoby wyżej rozwinięte twierdzą, że tacy ludzie mają ubogie zdolności zrozumienia i pojmowania rzeczywistości. Osoby z otworzonym trzecim okiem posiadają supernaturalne moce, specyficzne siddhis. 

W chwili kiedy zostaje aktywowane światło (Jyoti, Dhi) w głowie budzi się wyższa intuicja, wiedza i pamięć wyższych planów, przychodzi błysk uniwersalnej wiedzy. Szyszynka koresponduje z boskimi energiami w chwili połączenia światła z energią kundalini. Światło jest ulokowane na górze sutratmy (sznur duszy) i przechodzi niżej z wysokich poziomów. W tym momencie Trzecie Oko staje się natychmiast bardziej spirytualne i zaczyna następować proces ewolucji. Ludzka dusza wyrusza w podróż, wzrasta z materii do subtelnych planów. Znikają granice ego, budzi się wyższa świadomość, mózg otwiera się głęboko i mniej koncentruje się na fizycznych rzeczach. Ten proces odbywa się zupełnie naturalnie. Wzrasta świadomość z emocjonalnej natury do świetlistej, szyszynka w pełni się rozwija, acz jako fizyczny organ pełni tylko funkcje pomocnicze dla Trzeciego Oka na ziemskim planie. W chwili kiedy nasz sens osobistego ego zostaje odłożony na bok i nasza mentalna energia zostaje dziewicza stajemy się świadomi (ćittam). Kiedy osoba dochodzi do bardzo wysokiego poziomu ukazuje się oko złożone, wielopoziomowe, budzi się struktura wewnętrzna Ajńa Ćakry, w tym manasa ćakra (6 płatków) oraz indu ćakra (szesnaście płatków), a cała Ajńa odczuwana jest na wysokości całego czoła wewnątrz głowy jako wielka struktura. 

U zdecydowanej większości ludzi Trzecie Oko w jego wyższych funkcjach jest zablokowane a także zupełnie niedorozwinięte. Niektórzy przebijają się podczas prawidłowych medytacji światła (Jyoti Dhyanas) i właściwej postawy życia, jednak dla większości jest to bardzo trudne. Są ludzie, którzy bardzo mocno ćwiczą by otworzyć Trzecie Oko, ale im więcej ćwiczą tym mniej prawdopodobne, że go otworzą. Może nawet się zdarzyć, że Trzecie Oko zostanie zupełnie zakryte, szczególnie jeśli osoba dużo w życiu codziennym kłamie, jest fałszywa i obłudna, nie znosi ludzi szczerych którzy mówią prawdę. Taka osoba może zostać całkowicie odizolowana, zamknięta w świecie własnych zewnętrznych przywiązań. Ludzie poszukujący na duchowych ścieżkach tego nie rozumieją, nie wierzą, ciągle robią wszystko aby otworzyć Trzecie Oko ale uzyskują dokładnie odwrotne efekty, a jasnowidzenia jak nie ma tak nie ma, nawet jak intuicja na poziomie serca działa bardzo dobrze. Ludzie muszą się nauczyć, że Trzecie Oko to Oko Prawdy, Prawdy Absolutnej, zatem nie można tkwić w fałszu, kłamstwach i złudzeniach, nie można być fałszywą i obłudną osobą, nie można wierzyć w fałszywą religię kłamliwych dogmatów, nie można opierać się na zakłamanej wersji pseudoezoteryki. Tylko ludzie na Ścieżce Prawdy stają się godni tego aby Trzecie Oko przebudziło się w pełni, włącznie z Siddhi czyli nadnaturalnymi mocami duchowymi. 

Oko złożone wykształca się na całej górnej połowie twarzy a w nim znajduje się niezliczona ilość małych oczu, chociaż dominuje siedem głównych niczym siedem czarownych lamp czy świateł, które muszą się obudzić w Trzecim Oku. Tylko niektóre osoby oświecone posiadają oko złożone, potrafią widzieć to co zechcą i potrafią widzieć wszystkie poziomy na raz. Podobne oko posiadają aniołowie, bóstwa niebiańskie. Budzenie pierwszego Światła w Głowie, w Trzecim Oku - zajmuje zwykle wiele lat intensywnej praktyki medytacyjnej w grupach medytujących ze Światłem. Budzenie kolejnych Świateł to kolejne prace, dobrze znane chociażby z zaawansowanej Krija Jogi. Ludzie z aktywnym duchowo Trzecim Okiem mają nie tylko wyrazistą łączność z aniołami ale są aktywnymi medytatorami, bardzo zaangażowanymi w uczestnictwo w dużych grupach Medytacji ze Światłem. 

Ajna (Adżna) u swojej podstawy jako Lotos Dwupłatkowy (Kszam - Ham) rozwija się naturalnie zwykle w dwóch życiowych cyklach, z których każdy trwa dobre 40 lat, zatem potrzeba dwóch krótszych wcieleń, aby w każdym praktykować dobre 40 lat w nurcie energetycznym jednego płatka albo jednego długiego życia o dwóch fazach, życia, gdzie na praktyki poświęcimy dobre 80 lat, a jeszcze parę latek na dzieciństwo potrzeba, zanim dojdziemy do rozpoczęcia praktyki. Dwa życia to jedno poświęcone na niższą wiedzę i mądrość jako wcielenie mądrego uczonego i geniusza, a drugie na studiowanie mądrości wyższej, boskiej oraz przejawianie mocy duchowej z Szóstego Poziomu. W jednym długim życiu asymilujemy oba, płynnie przechodząc od zajmowania się głównie pierwszym do zajmowania się głównie drugim. 

W tym czasie, po wstępnej praktyce z Adźńą, zaczynamy sześć cykli pracy z właściwym Trzecim Okiem, Jedynym Okiem, z Manasa Ćakrą, która ma sześć płatków i unosi się jak kwiat lotosowy tuż nad dwupłatkową Adźńa Ćakrą w głowie. Sześć etapów praktyki to sześć razy cykl Jowisza czyli sześć razy po około 12 lat praktyki, razem intensywnie spędzone nad budzeniem Sześciu Mocy Poznawania, Sześciu Siddhis Jasnowidzenia - 72 lata. A pozostaje jeszcze Indu Ćakra ponad Manasą, z jej 16-toma płatkami rozwijanymi w cyklach księżycowych, zatem 16 razy po około 20 lat dla cyklu smoczego, aby obudzić duchowe moce i potęgi schematu Trzeciego Oka. Mamy zatem szesnaście księżycowych siddhis z których każda ożywiana jest w cyklu smoczym, przez około 19/20 lat, co daje razem około 300 lat praktyki. Mamy zatem w praktyce ludzi pracujących nad rozwojem Trzeciego Oko w różnych stadiach ich rozwoju, który rozciąga się na kilka krótszych lub przynajmniej ze 2-3 dłuższe wcielenia u tych, co praktykują bardzo intensywnie. 

Mędrcy dharmiczni na Wschodzie, w tym wedyjscy, buddyjscy czy taoistyczni mówią o pięciu mocach poznawczych związanych z jasnowidzeniem.  

1. Wzrok Ziemski (Cielesny) - widzi przykładowo rzeczy lub osoby zaginione czy zmarłe (zabite) i wskazuje miejsca ich pobytu czy spoczywania.  

2. Wzrok Niebiański - widzi aury, kanały energii, ćakramy, anioły, istoty nieziemskie, ale rozwija się naturalnie, gdy Wzrok Ziemski jest dobrze rozwinięty. Czasem pod wpływem przeżyć może się na chwilę aktywować tak, że człowiek ujrzy anioła, ale potem zanika na długie lata.  

3. Wzrok Mądrości - posiada dostęp nieograniczony do wszelkiej wiedzy ludzi i aniołów (bóstw w niebiosach). 

4. Wzrok Prawa - Wzrok Strażnika Dharmy - dokonuje sądu nad duszami, a widzący bywa zapraszany na Sąd Ostateczny jaki odbywa się nad duszami po opuszczeniu ciał czyli pośmiertnie, także zna karmiczne skutki i przewiduje losy ludzi oraz całych narodów poprawnie. 

5. Wzrok Bogów (Dewów), Buddhów, Oświeconych Boskich Mistrzów postrzega Boga (Brahmana) oraz boskie hierarchie anielskie, całe światy i wszechświaty, ogląda kosmos na różne sposoby.  

Te pięć poziomów jest nadal podzielone na poziom wyższy, średni i niższy. W Taoizmie mówi się o 9 x 9 czyli 81 poziomach Oka Prawa. Supernaturalne moce otwierają się dopiero na poziomie Wzroku Niebiańskiego. Na tym poziomie Trzecie Oko otwiera się rzadko. Bardzo ważnym etapem jest Oko Mądrości, wówczas oprócz wglądu w obrazy i sceny w innych wymiarach taka osoba otwiera się na wszelką Mądrość stając się ucieleśnieniem, naczyniem Wiedzy. 

Służenie nie tylko przez sprawowanie swojej funkcji, zawodu lecz bezinteresowne dawanie siebie, swojej wiedzy, duchowości, pomocy fizycznej, materialnej w zachwycie i radości dawania bez oczekiwania na nagrodę, podziękowanie - to normalne zachowanie osób u których zaczyna się praca z Trzecim Okiem. Pogłębienie świadomości oznacza zmianę życiowych zasad i przekonań. Wspomnienia i nastawienie stanowią wzorzec, który określa jakość życia, a także relacje z innymi. Każda zmiana w świadomości wymaga okresu izolacji i samotności, w którym przyzwyczajamy się do nowego poziomu prawdy o życiu, a tych poziomów jest sporo, nie tylko zewnętrzny i wewnętrzny. Potem znajdujemy nowych towarzyszy, gdyż nikt nie pozostaje sam na długo. Rozwinięcie czakry Mądrości to długa droga wyrzeczeń, ale trud w niewyobrażalny sposób procentuje nie tylko fenomenami świata doznań ponadnaturalnych intuicji, ile dotknięcia natury Sacrum. Urzeczywistniony na tym poziomie człowiek dokładnie poznaje siebie i inne istoty, a także prawdziwą naturę Wszechświata. 

Ezoteryczne szkoły tantrycznej jogi uczą, że mózg łączy dwa światy: fizyczny i duchowy, a trzecie oko jest furtką do wyższych światów. W ciągu dnia szyszynka produkuje hormon zwany serotoniną, a nocą melatoninę. Produkuje też pinalinę, która powoduje, że popadamy w stan świadomości zwany stanem śnienia. Pinalina reperuje i rozprogramowuje DNA. Czakra korony połączona jest z szyszynką. Wpływająca do niej energia podnosi wibracje ciała astralnego i powoduje oddzielenie od ciała fizycznego, wówczas mówi się o podróży astralnej. Otwarcie Trzeciego oka zwanego też Okiem Horusa lub Rogiem Jednorożca jest aktem otwierania się mądrości i oświecenia. 

Szósta czakra (Adźńa) umiejscowiona jest na środku czoła powyżej nasady nosa, a cały system Trzeciego Oka rozpoczyna się Dwidalą, Dwupłatkową Padmą na poziomie punktu pomiędzy brwiami, która to lotosowa ćakra podtrzymuje swoimi płatkami dwie półkule mózgowe. Posiada charakterystyczny kolor – indygo, niebiesko-fioletowy. Nastawiona jest ona na przekraczanie świata wyobraźni oraz na odnalezienie magicznej strony życia, zatem bardzo jest ważna dla poziomów Białych Magów. To ona odpowiada za zdolności do jasnowidzenia, patrzenia w przyszłość lub przeszłość czy umiejętność wizualizacji. Jest ona najwyżej ceniona przez ezoteryków, przez tantryków, gdyż pozwala dostrzec to, co jest niewidoczne gołym okiem, to co jest za zasłoną materii. Na poziomie szóstej czakry możemy doświadczać  inspiracji boskiej duszy dzięki której włączymy w nasze życie nowe działania. Na najwyższym poziomie energii tej ćakry inspiracja będzie działała na naszą korzyść. Dzięki niej będziemy zdobywać pozytywne doświadczenia. Przy braku równowagi natomiast, może prowadzić do ucieczki w świat iluzji, majaczeń, oraz być przyczyną problemów z odnalezieniem się w społeczeństwie czy grupie praktykujących. Ludzie, którzy w żadnej społeczności duchowej czy jogicznej nie mogą odnaleźć swojego miejsca mają zwykle silne zaburzenia na poziomie Adżny. 

Ludzie popadają w sferę złudzeń, iluzji i często twierdzą, że Istoty Świetliste, Anioły czy sam Bóg  prowadzą ich krok po kroku. Nie jest to prawdą, gdyż anioły i bóstwa nie prowadzą pomylonych umysłowo, nie prowadzą ludzi uległych wpływom astralnych duchów podłapanych w channelingach. Istoty Świetliste (Anioły Boże, Dewowie) pomogą znaleźć na ziemi właściwego nauczyciela-mistrza, kiedy widzą, że osoba już jest gotowa do wyższych działań i prawdziwej duchowej praktyki. Puste naczynie zaczyna być napełniane. Następuje okres przygotowania się, człowiek zbliża się do przebudzenia boskiej duszy mieszkającej w Ośrodku Głowy w strukturze Ajńa. Dusza/Jaźń powoli zaczyna uświadamiać sobie o całokształcie zagadnienia, powoli budzi prawidłowe zrozumienie i pojmowanie spraw. Uczeń powinien nauczyć się słuchać informacji nadchodzących ze wszystkich poziomów, w tym czasie nie powinien przekazywać nikomu innemu wiedzy tylko powinien sam szukać rzeczy istotnych i ważnych, uczyć się rozdzielać fałsz od prawdy, ciemność od światła. Ten okres objawia się wielkim głodem wiedzy, poszukiwaniem nowych źródeł wiedzy, zarówno dobrych autorów jak i książek, ale o wiele bardziej prawdziwych nauczycieli i mistrzów mądrości. Jeśli uczeń wybierze prawidłowo zbliży się do płaszczyzny prawdy, przybliży się do Ścieżki Prawdy. 

W tym czasie budzenia się na szóstym poziomie pojawia się Pamięć Duszy (Jaźni, Atmana), osoba rozpoznaje poprawnie Mądrość i Prawdę, ostro odpędza piewców fałszu i mroku. Kiedy jest w pełni gotowa pojawia się Nauczyciel, żyjący Mistrz Duchowy, Boski Guru, który wspiera ją na duchowej drodze. W chwili połączenia dwóch energii (Ham - Kszam) często usłyszy głos wezwania, coś jak "pójdź za mną". Wszystkie przekazy pochodzące z najwyższych źródeł, pochodzące od Mistrzów Duchowych, odbywają się z pewną pomocą telepatii w której nośnikiem informacji jest fala światła, co oznacza że wezwania i rozkazy uczeń odbiera w bardzo głębokich medytacjach Światła. W chwili otwierania się Trzeciego Oka w środku czoła pojawia się świetlisty kanał, świetliste Nadi, takie samo jakie inni widzą tylko raz, gdy umierają, i to tylko wtedy, gdy po śmierci idą żyć dalej do jakiejś jasnej krainy. Człowiek połączony z niebiosami kanałem światła ma zdolność dostosowania się do tych sił energetycznych. W czasie takich transmisji ciało fizyczne człowieka drży i przebiega w nim prąd elektryczny, często doświadcza nagle wielkiej senności, potrafi długo trwać bez żadnego ruchu. W chwili przechodzenia fali jasnego światła przez Trzecie Oko w głowie i w całym ciele pojawia się Wielka Światłość, Wielkie Promienne Światło. Z tą falą przychodzą też obrazy z innych rzeczywistości. O tych doznaniach uczniowie bardzo mało i niechętnie opowiadają, gdyż trudno jest im znaleźć kogoś odpowiedniego, anielskiego, do powierzenia takich doświadczeń i doznań. 

Osoby, które dążą do wyższego rozwoju duchowego, ale idąc przez życie troszczą się o własną sławę, zysk i posiadają wielkie osobiste pożądania do zaspokojenia, nie będą mogły doświadczyć przebudzenia Trzeciego Oka, a jeśli już się wcześniej aktywowało, jego rozwój może ulec uwstecznieniu, regresingowi. Karmiący własny egoizm, własną ścieżkę, swoje i moje i własne,  walczący i rywalizujący tylko po to aby osiągnąć najwyższe osobiste korzyści, naruszają dharmiczne prawa wszechświata, tworzą ciemny, zły karman niszczący dary jasnowidcze. Ponieważ wielokrotnie nie odróżniają ani ludzi ani rzeczy złych od dobrych, mrocznych od ciemnych, z czasem zanika ich witalna energia, zanikają już posiadane zdolności nadnaturalne, nawet intuicyjne z poziomu serca. 

W chwili budzenia się Trzeciego Oka, oczy fizyczne zostają mocno przeciążone światłem, często fizyczny wzrok się rozmywa. Taka osoba bywa zupełnie zaślepiona błyskami z wewnątrz, czoło staje się napięte, zmarszczone i odnosi się wrażenie, że coś tam w środku przedziera się na zewnątrz. Czasami jest to wielka siła i sprawia poważny fizyczny ból, jednak nie ma objawów choroby przy dokładnym badaniu medycznym głowy. Pojawiają się obrazy niczym błyski-flesze, z początku niewyraźne, ale z biegiem czasu stają się przejrzyste. Pełny rozkwit wizji z Trzeciego oka trwa około 8-10 lat, ale bywa, że proces zajmuje dużo więcej lat. Wspomnieć trzeba, że bardzo zabójcza dla szyszynki oraz pracy Trzeciego Oka jest kokaina oraz prozac i wszelkie podobnie działające substancje zniewalające umysł, włącznie z lekkimi narkotykami halucynogennymi jak Ayahuasca. 

Kokaina - roślinna substancja z liści koki, która wywołuje bardzo silne uczucie przyjemności, jest silnym psychostymulatorem. Zwiększa dopaminę i serotoninę w mózgu. Otwiera kolorowy świat pozornie pozbawiony wszelkich zmartwień. Ludzie zażywający kokainę przeżywają chwilowe wrażenie wolności. Szybko prowadzi to do uzależnienia i do totalnego wyniszczenia organizmu. Zażywanie kokainy hamuje przewodzenie impulsów nerwowych (podobnie działa amfetamina i heroina). Człowiek pod działaniem kokainy ma złudne wrażenie wielkiego przypływu energii, czasowo dobry słuch i wzrok. Kokaina uchodzi za jeden z najbardziej niebezpiecznych narkotyków zniewalających mózg. Przyjemność po zażyciu narkotyku trwa około 20 minut i organizm domaga się nowej "działki", ale już silniejszej. Niezaspokojenie wywołuje bardzo silne depresje i głębokie stany psychiczne - paranoje, halucynacje i gwałtowne zachowania agresywne. Prozac zwiększa poziom serotoniny i pomaga w depresji, ale jest wiadomo, że jego dłuższe zażywanie wyzwala tendencje samobójcze, a tendencje samobójcze włącznie z domaganiem się eutanazji to emocje i myśli silnie destrukcyjne dla Trzeciego Oka pod każdym względem. Z powodu silnych skłonności samobójczych, nawet bez realizacji prób samobójczych, całe długie życie poświęcone na oczyszczanie Trzeciego Oka może ulec zmarnowaniu i wymagać solidnego czasem kilkukrotnego powtórzenia, podobnie z powodu brania środków narkotycznych wywołujących halucynacje. 

Trzecie Oko jest unią pomiędzy przysadką mózgową i szyszynką, chociaż szyszynka jest w tym niejako najważniejsza. W chwili zwrócenia w stronę materializmu człowiek zamyka spirytualne wnętrze, oddziela ciało fizyczne od duchowej natury. Małe dzieci miewają czasem lekko otworzone trzecie oko lecz często w wieku powyżej pięciu lat zaczynają zwracać się do świata materialnego. Wielokrotnie za ten stan rzeczy odpowiedzialni są rodzice, którzy wnoszą w ich życie tylko materialne wartości. Szyszynka u dzieci jest duża i w okresie dojrzewania zmniejsza się. Bardzo szkodliwie wpływają na szyszynkę: kokaina i antydepresant prozak (fluoxetine) oraz podobne środki. Przysadka mózgowa w związku z Szóstą czakrą  reprezentuje osobowość człowieka, a szyszynka reprezentuje duszę czy siedzibę boskiej duszy, zatem miejsce obrazowania boskich aspektów Atmana z Sahasrary ponad głową w głowie. W chwili połączenia tych dwóch pól następuje unia pomiędzy pozytywną i negatywną mocą, wówczas tworzy się Światło w głowie. W chwili pojawienia się Światła w głowie ciało eteryczne, potem astralne, a w końcu i mentalne może opuścić ciało fizyczne. Ludzki umysł jest podobny do ludzkiego androgenicznego embrionu. Przysadka mózgowa trzyma męską - słoneczną energię (pingala), a szyszynka żeńską - energię księżycową (ida). Kiedy obie energie spotykają się następuje mistyczne małżeństwo, a raczej stan wewnętrznej równowagi, taki, że osoba nie jest zakłócana przez zewnętrzne emocje i myśli ludzi, staje się bezwpływowa. W takiej chwili rodzi się wielopoziomowa świadomość i otwiera się furtka do wyższego świata poprzez Oś Czasu. 

Ośrodek Trzeciego Oka, Adżna, podczas medytacji ze Światłem wytwarza wyższe promieniowanie energii. Aktywuje się powoli Trzecie Oko, z początku na naszym ekranie wzrokowym w mózgu ukazuje się Światło, ale nie posiada jeszcze obrazu. Aby to nastąpiło potrzebna jest witalna esencja składająca się z cnót człowieka, który już porzucił swoje ziemskie pożądania, nie troszczy się o własny zysk, materialne korzyści i posiada wysokie osobiste morale. Ludzie, którzy za wszelką cenę chcą mieć szczęśliwe własne życie, karmią się własnym egoizmem i rywalizują między sobą zmieniają ten bieg rzeczy i pomimo, że wielokrotnie kładą nacisk na własny wzrost duchowy pracując nad własnym ulepszeniem, to jednak gubią własną esencję witalną potrzebną do otwarcia Trzeciego Oka, z powodu niemoralności niejako tracą licencję na rozwijanie mocy Trzeciego Oka. 

Wzgórze wzrokowe - ekran człowieka - jest urządzeniem przenoszącym obrazy, również jest siedliskiem emocji. Do komory mózgowej przesyłane są impulsy nerwowe za pośrednictwem iskry elektrycznej. W czasie wyciszenia - medytacji stwarzamy nowe połączenie, otwierają się nowe kanały impulsów od neuronu do neuronu, które nigdy wcześniej nie były wykorzystane. Ten proces prowadzi do przebudzenia duchowego. Świadomy duch aby ujrzeć jakieś zdarzenie włącza jedynie Nadświadomość (Brahman). Wszechduch może zechcieć przekazać komuś wizję. Wtedy osoba-prorok doznaje nagłych olśnień duchowych. Może też ukazać obraz - wyświetlić całe zdarzenie nadchodzących zjawisk. Taki obraz zwany jest przepowiednią. W chwili wyświetlenia nie można już zbyt dużo zmienić lub zapobiec nadchodzącym zdarzeniom. W obszarze działania takiego ziemskiego pracownika - proroka, zawsze jest ktoś z wyższych wymiarów kto nieustannie go strzeże i inspiruje do przewodzenia innym. Osobisty świat tej osoby zostaje wówczas wyłączony, a ciało wprowadzone jest w stan wewnętrznego spokoju. 

Ajna - Trzecie Oko wiąże się z z duchowym przebudzeniem i oświeceniem, także z etapami Oświecenia, Iluminacji Duchowej. Tak jak posiadamy wiele poziomów Trzeciego Oka również rozróżniamy wiele poziomów oświecenia. Wszechświat składa się z rozmaitych poziomów, ludzie podążają odmiennymi metodami acz jedną Drogą Niebiańską, osiągają różne etapy zrozumienia. Posiadają też różne skłonności i własne odmienne cnoty. Jedni potrafią walczyć z trudnościami, są wytrzymali, potrafią dużo poświęcić, posiadają wspaniałe zrozumienie i właśnie ci o wielkich skłonnościach duchowych szybciej przebijają się poza granice ciemności, doświadczają szybkiego oświecenia. Inni rozwijają się powoli, zdobywają stopień po stopniu, ale mają tendencję czynienia złych rzeczy, często się sami rujnują i zaczynają wszystko od nowa. Ich droga nie jest łatwa, jednak powoli zdobywają stopniowe oświecenie. Ta forma oświecenia jest dość trudna, ukazują się im światy na różnych poziomach zakłócając prawdziwe przesłanie. Często są kuszeni przez jednostki mroczne udające światło i nie umieją przyjąć właściwej postawy moralnej w życiu. Właśnie z tej grupy najwięcej osób pozostaje w połowie drogi, nie osiągają właściwego etapu oświecenia. Dużą przeszkodą na drodze do oświecenia jest niecierpliwość, zgubna chęć szybkiego i łatwego oświecenia. 

Na drodze do oświecenia należy uczynić dużo zmian, należy nauczyć się cierpliwości, pokory i kontrolować samego siebie, inaczej człowiek nigdy nie rozwinie swoich skrzydeł. Każdy powinien budować wewnętrzna twierdzę, a nie demonstrować osobiste zewnętrzne działania. Skromność i samodyscyplina doprowadzi do sukcesu. Wielu goni za ezoterycznymi naukami, lecz nie wystarczy tylko wiedzieć z książki, sama wiedza teoretyczna nie jest warta tyle co doświadczenie, należy obudzić w sobie mądrość. Można technicznie wyszkolić pewne zdolności, ale należy zastanowić się czy naprawdę jesteście gotowi do przejścia na wyższe poziomy. Osoby, które wzrastają do pełnego oświecenia muszą mieć bardzo silne pole energii i dużo cnót, dużo dobrych jakości charakteru. Wówczas zniosą wszystkie trudy Ścieżki Prawdy. W buddyzmie i chrześcijaństwie wierzy się, że osoby te muszą cierpieć, chociaż wedyjska tradycja uczy jak zminimalizować cierpienie i uleczyć się ze skłonności do masochizmu. Ciało fizyczne stwarza człowiekowi wiele problemów: zimno, gorąco, głód, ból, zmęczenie, śmierć bliskich, choroby, a wszystkie te rzeczy nie są przyjemne i trudno będąc człowiekiem przed nimi uciec. 

Żaden człowiek nie jest pozbawiony lęku o siebie, swoich bliskich, życie wnosi specyficzne sytuacje jak wojny, kataklizmy, ciężkie doświadczenia, trudno w takiej sytuacji uciec od emocjonalnego bólu. Dużo ludzi żyje tylko po to, aby udowodnić innym swoje wartości czy poglądy. Żyją w wielkim napięciu życiem na pokaz, często nie wytrzymują i przeżywają załamanie nerwowe, popełniają samobójstwa. Inni wymagają zbyt dużo od własnych dzieci lub oczekują zbyt wiele od swoich rodziców.  Wszystkie te rzeczy hamują rozwój duchowy, a osoby postępujące w taki sposób stają się słabe i zniżają się poniżej własnych możliwości. Roszczeniowe postawy, zazdrości i zawiści oraz awersje  wobec otoczenia pokazują na osobę chorą emocjonalnie, która najpierw wymaga gruntownej psychoterapii, a dopiero potem praktyk związanych z rozwojem duchowym. Krok po kroku wyrzuć ze swojego życia wszystkie szkodliwe warunki aby twoje ciało i duch zastało wyciszone. Z wielką cierpliwością i bez pośpiechu, uchwyć wszystkie piękne chwile wewnętrznej obecności Atmana - Duszy-Jaźni w twoim sercu oraz wewnątrz głowy w Trzecim Oku. Pamiętaj, w Sercu oraz Trzecim Oku płynie energia, która kontaktuje cię z Bogiem, Brahmanem. W chwili kontaktu znikają wszystkie twoje problemy i trudności. Nie jest to cudem tylko zapłatą za twoją wielką pracę medytacyjną. 

Otwierając się na energię szóstej czakry wyrabiamy w sobie nieco inny sposób myślenia. Już nie postrzegamy rzeczy tylko w dwóch kategoriach jako dobre i złe, ale potrafimy spojrzeć na nie pod różnym kątem. Osoby silnie związane ze sferą szóstej ćakry oddają się praktyce medytacyjnej jogi, mistycznej religii, odczuwają jedność z przyrodą i wszystkimi jej elementami, kultywują moce pięciu żywiołów. Równowaga tej czakry pozwala adeptom duchowej drogi prowadzić życie w zgodzie z boską duszą, atmanem i zgodnie z boskimi prawami przyrody. W utrzymaniu równowagi szóstej czakry ważną rolę odgrywa praktyka duchowa, tantryczno-jogiczna sadhana z dużą ilością głębokich wizualizacji. Osoby niezwiązane z ezoteryką, z ezoteryczną jogą lub słabe psychiczne nie powinny przesadzać z jej otwieraniem, ponieważ w pełni działająca czakra trzeciego oka pozwala widzieć rzeczy i zjawiska niematerialne, co dla osób niedoświadczonych w ezoteryce i słabych psychicznie może okazać się kłopotliwe. Na szczęście, proces aktywacji Trzeciego Oka jest bardzo długi z punktu ziemskiego życia, zatem pod dobrym kierownictwem mądrego Guru, mistrza życia w ludzkim ciele, adepci zdążą usunąć swoje psychiczne słabości i niemoralności na czas większego otwarcia Trzeciego Oka. 

Osoby z silniej rozwiniętą szóstą czakrą chętnie pomagają innym w odnalezieniu sensu życia i duchowej drogi, w odnalezieniu guru będącego oświeconym mistrzem mądrości. Można powiedzieć, że są oni uczniami przewodnikami, starszymi braćmi i siostrami w duchowej podróży, którzy starają się  pomóc nam pokierować naszym życiem duchowym, pomóc skierować do prawdziwych mistrzów żyjących w ludzkim świecie. Dlatego też wiele osób odbiera takich ludzi jak jasnowidzów, wizjonerów którzy mają niezwykle rozwiniętą intuicje i wgląd w odwieczne prawdy. Warto pamiętać, że im głębsze jest obudzenie Trzeciego Oka, tym bardziej także przebudzona i aktywna boska dusza, a zatem większa bezinteresowność, duch służenia młodszym w Drodze, siła reprymendy dla złych i grzesznych, bardziej szczegółowe i wyraziste odróżnienie dobra i światła od zła i ciemności, silniejszy duch dążenia do prawdy i moc odnajdywania Prawdy, praktyka bardziej trwale oparta na Strażnikach Dharmy, aniołach i bóstwach niebiańskich, także na silnym i wiecznym związku z żyjącym Guru oraz Hierarchią Mistrzów Mądrości, Ryszich i Maharyszich, boskich oświeconych Mistrzach Duchowych, ale takich z krwi i kości, żyjących w ludzkim ciele, a nie jakiś urojonych astralnych bytach i chorych deluzjach posiadania rzekomego guru w sobie - którym w sobie jest zawsze chore i nadymane ego.  

Człowiek z nierozwiniętą czakrą Trzeciego Oka żyje w świecie materii, interesuje go tylko to, czego może dotknąć, sprawdzić, naocznie udowodnić. Jest wyznawcą zasady: to, co widzę, jest - tego czego nie widzę - nie ma, stając się niewolnikiem materialnego świata. Pozbywając się ograniczeń, zasłon  szóstego poziomu przestajemy jako ludzie być niewolnikami niewiedzy i niemocy, stajemy się władcami swoich myśli i pragnień, umiemy doskonale kontrolować swój umysł, myśli, wyobrażenia oraz dążenia. Zyskuje się cudowną umiejętność materializacji swoich pragnień i intencji, a rzeczy dzieją się tak jak chcemy, a nie odwrotnie niż oczekujemy. Jeśli dociera się do tego poziomu oczyszczając wszystkie poprzednie ośrodki, pragnienia nie mogą być już tylko niskimi pobudkami, gdyż ludzkie ego roztopiło się w świetle czakramu serca, a Dźiwanatman serca został wysubtelniony i rozjaśniony. 

Na poziomie szóstego ćakramu łączymy się z Umysłem Wszechświata, z Umysłem Boga, ze sferą Boskiej Myśli, która jest specyficznie bezosobowa i bezosobista. Adept potrafi wychwytywać, rozumieć i  przekazywać wolę Boga, decyzje Niebios. Bardzo nie wielu z ludzi wkracza na ten poziom, bo nie są gotowi na cudowne zmiany w życiu jakie powoduje Boska Dusza w Głowie. Ludzie szukają sensu życia, a sensem jest rozwój i pełniejsze przejawienie ich Duszy, Boskiej Jaźni, Atmana, rozszerzanie boskiej świadomości. Szukają własnego szczęścia i spokoju umysłu w próbie zmiany "na lepszych" swoich bliskich i innych wokół. Dopiero, gdy mają otwartą szóstą czakrę (Trzecie Oko) zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że nie mogą łatwo i szybko zmienić innych, ale muszą długo i cierpliwie na zmiany pracować w ciszy i spokoju, a przy okazji, jeśli chcą uzyskać jakiś efekt, to musi być on u nich samych widocznym. Wszystko, co uczniów Ścieżki Prawdy spotyka, prowadzi ich do dalszego rozwoju, natomiast, żeby móc się rozwijać, trzeba poznać, odkryć boską drogę, boskie wnętrze, a słów takich jak moje, swoje i własne najlepiej zapomnieć. 

Harmonijny rozwój magicznej szóstej  czakry sprawia, że dogłębnie zrozumiemy dwoistą naturę naszej rzeczywistości i wszelkie dualizmy, także te korpuskularno-falowe. Pełne rozwinięcie ośrodka Trzeciego Oka daje człowiekowi zdolności czynienia wielu niezwykłych cudów i dogłębnego rozumienia rzeczywistości na najbardziej subtelnym poziomie. Tu zjednoczone są oba atomy człowieka: jeden płatek lotosu to HAM duchowy aspekt człowieka, drugi to SAH - materialny aspekt człowieka. Ich połączenie w Trzecim Oku się dokonuje - co wyraża mantram HAMSAH zwany uduchawiaczem materii, gdyż mantra ta tchnie boskiego ducha w plan materialny, cielesny, uduchawia materię. Ćakra Trzeciego Oka umożliwia twórcze kreowanie rzeczywistości, ale nie jest to realizowanie kaprysów i zachcianek, ale są to działania umocowane w boskiej Duszy, w Wyższej Jaźni, w Atmanie i w Bogu, Brahmanie. 

Adźńa jest ośrodkiem wyższego umysłu, sutrama-manas, który potrafi zrozumieć abstrakcyjne pojęcia, ideały i zasady. Stanowi także "centrum dowodzenia", czyli jest ośrodkiem potęgi woli. Im słabsza siła woli człowieka, tym mniej rozwinięta adźńa ćakra. W niektórych przypadkach będziemy zmuszeni  pobudzić tę czakrę u pacjentów niezrównoważonych psychicznie. Uaktywnienie adźny umocni ich siłę woli, pozwalając im na uporządkowanie myśli i emocji. U wielu osób emocje są nieuregulowane i chaotyczne, opanowane przez mroczne siły chaosu. Aby pokonać ten problem, często trzeba pobudzić adźńa ćakram. Czakra adźna jest ośrodkiem wyższego rodzaju siły woli, natomiast czakra splotu słonecznego, manipura - jest ośrodkiem jej niższego typu, zwykłej mentalności niższego umysłu. Siła zbiorowości ludzkich, percepcja tłumu czy społeczności, ma swoje źródło w czakrze splotu słonecznego, podczas gdy siła wysoko rozwiniętej, subtelnej jednostki o dużej sile wpływu pochodzi z adźna ćakry. Obie czakry są ściśle ze sobą związane, a jedna wywiera wpływ na drugą. Gdy adźna podlega stresowi, dotyczy to również czakry splotu słonecznego. Tuż nad adźńa po środku czoła znajduje się CZAKRA CZOŁA czyli Indu Ćakra, która kontroluje układ nerwowy i jest także ośrodkiem świadomości buddycznej, czyli kosmicznej. Sta­nowi także ośrodek księżycowej intuicji czy mądrości. Pobu­dzenie czakry czoła daje adeptowi dostęp do świata duchowego, a czasem u pacjentów zaburzonych umysłowo odpowiada za wizje ze świata księżycowego, astralnego. 

Trzecie Oko to brama wiodąca ku rzeczywistości niefizycznej, adżna to bezcenne drzwi do innych światów; nieograniczone źródło wiedzy. Ten ośrodek łączy się z doświadczeniem głęboko wyostrzonemu postrzegania, a lekcje z nim związane obejmują pokonanie lęku przed poznawaniem tego, co postrzegają twoje wyostrzone zmysły i co pozwało dopasować się do tajemnic wyjawianych w drodze rozwoju wewnętrznego widzenia. Wypisywanie przez niektórych autorów, że obudzenie i rozwój adżny uświadamia, iż nie można zmieniać innych, a trzeba zmieniać siebie jest w sprzeczności z wieloma doświadczeniami praktykujących, gdyż to właśnie coraz głębsze przebudzenie świadomości z poziomu adźńa ćakry daje coraz większy wpływ i panowanie tak nad sobą jak nad otoczeniem. Adeptów trzeba raczej wyczulić, aby ostrożnie korzystali z darów wpływania na otoczenie i możliwości kontrolowania otoczenia, które na bardziej zaawansowanym etapie stają się zaiste królewskie, ale też kusząco niebezpieczne, a nie chodzi tu tylko o panowanie nad burzami, wiatrami i pogodą. Budząca się boska dusza (Daiva Atman) jest zwykle jednak na tyle rozsądna, że nie przeginamy z wpływem na otoczenie. 

Skupieniem w adźńa ćakrze osiągamy spójność i integralność naszej osobowości, która staje się zwarta i trudna do wytrącenia z równowagi. To z adźna ćakry zyskujemy intuicyjne wyczucie kierunku, w którym trzeba pójść stając się przewodnikami znającymi kierunek, niezdolnymi do błądzenia, także w czasie ziemskich podróży terenowych. To w adźńa ćakrze, u jej podstawy, schodzą się główne kanały energii, Ida, Pingala i Suszumna. Trzy nadis - rzeki wewnętrznej energii zlewają się w jedno w  Adżna czakrze. To jest ta czakra, która jest związana z czymś, co jest zwane Okiem przekraczającym dwoje oczu. Dwoje oczu daje nam postrzeganie wymiaru świata fizycznego. Trzecie Oko daje nam głębię, wymiar i zakres w światach subtelnych. Szósta czakra pozwala nam na opanowanie strumienia umysłu. Często adżna jest reprezentowana przez światło, lecz w tym przypadku jest to światło wewnętrzne. Kiedy trzy główne kanały energetyczne otwierają się i ktoś doznaje mistycznej wizji, twierdzi, iż Bóg, Brahman, jest niczym światło miliardów wybuchających słońc, ale jest to stan początkowy rozwoju szóstego lotosu. Adżna, jest to także czakra, której możemy użyć do opanowania dwoistości umysłu, do opanowania przemiennych stanów dwaita. Dwa płatki reprezentują tutaj plus i minus zawarte w każdej myśli. Kiedykolwiek intelekt daje nam "tak", automatycznie implikuje "nie". Kiedykolwiek daje nam zgodę, implikuje również sprzeciw. Opanować szóstą czakrę, to oznacza nigdy nie być zwodzonym przez którąkolwiek ze zwykłych biegunowości życia nad którymi panuje Wielka Boska Światłość. To zdolność jasnego czytania między tymi biegunowościami, pomiędzy wierszami wszystkich 'za' i 'przeciw'. 

Gruczoł podstawowy, związany z adżna czakrą, przysadka mózgowa, ma także w rzeczywistości dwie części, przednią i tylną przysadkę. Podczas rozwoju ciała człowieka, każda z tych dwóch części fizycznego gruczołu migruje z innego źródła, nie mniej splatają się one właśnie tutaj. Dwoistość, biegunowość i stała dynamika tej czakry reprezentowana przez dwa płatki jest odzwierciedlona nawet w jej strukturach fizycznych. Kiedy śpiewamy mantrę ONG (w Om wibrując ten dźwięk w sposób lekko nosowy) stymuluje to komorę w czaszce, w której spoczywa przysadka. Gdy komora ta jest odpowiednio wprawiana w wibrację, wtedy gruczoł przysadkowy budzi się i uruchamiany jest bardziej aktywny związek z drugim kluczowym gruczołem, gruczołem szyszynki. 

Adźńa - Podsumowanie Trzeciego Oka 


1. Ajñā, odczytywana jest jako Adźńā, a potocznie znana jako Trzecie Oko, lub Pojedyncze Oko, stanowi szósty ośrodek skupienia i rozwoju ludzkiej świadomości, od zawsze kojarzony z wnętrzem głowy czy poziomem punktu pomiędzy oczyma, między brwiami, w dolnej części czoła. Wiele szkół mistycznych, ezoterycznych na całym świecie uważa trening otwierania i rozwoju Trzeciego Oka za priorytetowe, okultno duchowe zadanie nie tylko dla swoich członków, ale i dla całej ludzkości. W istocie istnieje więcej ośrodków głowy, lotosów świadomości, a Ajñā jest ich podstawą, korzeniem całego systemu lotosów i kanałów energii, które zewnętrznie wytwarzają fizyczny obraz mózgu i powiązanych z nim gruczołów oraz funkcji i zdolności. Przyjmuje się, że lotos Ajñā powiązany jest z przestrzenią punktu czy obszaru międzybrwiowego, z poziomem dolnej, środkowej części czoła, a jego dwa symboliczne płatki lotosowe sterują procesami naprzemiennymi oraz organami parzystymi, przekładając się wprost na obraz dwóch półkul mózgowych, co jest oczywiste w świetle mądrości starożytnych mistrzów, wieszczów i świętych. Początek ośrodka Ajñā znajduje się w kanale centralnym ciała, który zwany jest suszumną, a który przebiega od podstawy tułowia, środkiem szyi i głowy, kończąc się w obszarze szczytu głowy, jeśli chodzi o bieg tego głównego słupa energii w fizycznym ciele. Punkt początku ośrodka Ajñā jest też skrzyżowaniem trzech przewodów subtelnych, duchowych energii znanych jako Ida, Pingala i Suszumna, gdzie Ida to przewód po lewej, a Pingala przewód po prawej stronie ciała, w niewielkiej odległości od centralnej Suszumny.

2. Skrzyżowanie i połączenie trzech duchowych sił czy mocy ludzkiej jaźni, duszy, znane jako Trikuti daje wibrację trójdźwięku AUM zapisywanego też jako Om czy Ą, które to wibrację zwaną Prañawą i używa jako dźwięku nasiennego. Właśnie popularne w rzeczywistych praktykach duchowych Om służy do oczyszczania, pobudzania i rozwijania ośrodka Ajñā, mając też właściwość równoważenia trzech energii organicznie. Należy to jasno powiedzieć, że nie ma poważnej pracy z Trzecim Okiem tam, gdzie nie ma głębokiej i wszechstronnej praktyki z dźwiękiem Om, z medytacją Om i wizualizacją znaku Om. Dźwięk nasienny, Bîja - Mantra, bo Bîja, czytane Bîdźa to ziarno z którego cała konstrukcja lotosu wyrasta, jest podstawą pracy, praktyki i wszelkiego rozwoju na poziomie Trzeciego Oka. Prañawa, popularnie zwana jako Om (Ong) ma kilka coraz głębszych i intensywniejszych stopni pracy, generalnie pięć poziomów, gdzie wszechstronnie ożywia się Suszumnę pod kątem pobudzenia ewolucji świadomości zamkniętej w ziarnie wibracji. Praktykuje się Om podnoszone wzdłuż środka tułowia, wzdłuż przewodu Suszumny i rozprzestrzeniające się z wnętrza głowy na poziomie międzybrwiowym, z obszaru dolnej części czoła. Om jest nazywane Ajñā w postaci dźwięku, wibracją Trzeciego Oka, mocą lotosu głowy, potęgą Kundalini wewnątrz głowy. Wszelkie kursy ożywiania i rozwijania Trzeciego Oka opierają się zawsze na dogłębnym, intensywnym i długotrwałym wibrowaniu Om.

3. Lotos Ajñā u swej podstawy posiada dwa wielkie zasadnicze płatki, także symbolizowane w sposób praktyczny symbolicznymi dźwiękami mocy Ham oraz Kszam (Ksham). Dźwięk Ham jest wibracją prawej strony, prawej półkuli mózgowej, a dźwięk Kszam jest wibracją lewej strony ciała, lewej połowy głowy, tak jak Om jest Centrum i podstawą wyrastającym z Suszumny. Kiedy aspekty mocy i energii związane z Ham oraz Kszam znacząco się rozwiną, a także zostaną zrównoważone, zbalansowane, wtedy też budzi się specyficzna sylaba wibracji Lam, tak jakby ukryty płatek z tyłu głowy, symbolizowany też znakiem położonej ósemki, nieskończoności, co uwzględnia zapis tej Bîja – Mantra w niebiańskim języku Sanskrytu. Interesująca jest rozwojowa kolorystyka tak całej Ajñā – Czakry jak jej płatków, czyli symbolicznie wyrażonych wibracji, bo obraz płatków lotosu powstaje wtedy, kiedy dźwięki są praktykowane w intensywny, głęboki i długotrwały sposób. Płatki lotosu to energie wibracji monosylaby, które udrażnia i rozwija pewien subtelny kanał przepływu duchowej mocy, a także promieniowanie pobudzonej dźwiękiem aktywności, czyli duchowej cechy czy zespołu właściwości i możliwości. Jogiczne prace pozwalają na autentyczny, wszechstronny rozwój duchowy w całym biegu ziemskiego żywota, a także wiele wcieleń w ludzkie i wyższe, półanielskie formy bytu.

4. Ajñā dosłownie znaczy “rozkaz”, “porządek, “zakon”, ale także “nie wiem”, tutaj jako stan docelowo oczyszczonego z błędów umysłu. Oznaką właściwej już pracy Trzeciego Oka, tak zwanego przebudzenia czy otwarcia świadomości w ośrodku Ajñā – Ćakra jest głęboka harmonia z żyjącym Mistrzem, z Guru, połączone ze zdolnością odbierania idei, które rzeczywiście płyną, pochodzą od autentycznego Mistrza Duchowego. Wyraźną oznaką duchowej aktywacji Trzeciego Oka jest telepatyczna łączność z Mistrzem, bezwarunkowe i bezgraniczne powierzenie się duchowej opiece Guru, łączność uczuciowo-duchowa, która nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem rodziny czy środowiska z uwagi na intensywniejsze i bezinteresowne zaangażowanie w prace Braterstwa. Brak głębokiej, stałej więzi z autentycznym żyjącym Guru zwykle wyklucza przebudzenie czy otwarcie lotosu, a ściślej duchowej świadomości Ajñā – Ćakry. Im lepiej Ajñā pracuje, tym większa więź i łączność z żyjącym Mistrzem Duchowym, gdyż wibracja sylaby Om otwiera kontakt duchowy jednocześnie wewnątrz jak i na zewnątrz, a Brahman to tak samo Wszechduch jak i Duchowa Osoba, Guruh. Podobnie sylaba Ham tycząca płatka lotosu Ajñā jak płatka tajemnego lotosu Guru na szczycie głowy, otwierając pogłębioną na swym stopniu świadomość duchową pozwala jednocześnie rozpoznać i stworzyć czystą i trwałą więź z żyjącym Mistrzem, Guruh. Ochocze wypełnianie rad i poleceń Guru w inteligentny, efektywny sposób, to pewna oznaka, że otwarcie, przebudzenie Trzeciego Oka ma miejsce. Utrzymywanie duchowej dyscypliny, porządku, zgodnie z poleceniem czy rozkazem Guru jest bardzo charakterystyczne dla ludzi w kręgu świadomości duchowej Ajñā – Ćakry! Podobnie ma się rzecz z przynależnością, często wielopokoleniową do ezoterycznych ruchów z hierarchiczną, zakonną strukturą, do zakonów wokół Aśramu Mistrza.

5. Lotos Ajñā (czytaj Adźńa) opisywany jest w kategoriach jasnej i świetlistej, białawej poświaty, podobnej do blasku księżycowego, a także jako ośrodek bardzo wrażliwy na rytm i wpływy księżycowy. Wrażliwość na magiczny urok księżycowego światła oraz na rytmy księżycowe, cykle nowiu, pełni oraz tithi (faz, dni) księżycowych to kolejne charakterystyczne cechy ludzi z szóstego kręgu ewolucji, jaki dla rozwoju duchowego wyznacza Ajñā i stowarzyszone ośrodki, małe tajemne lotosy głowy. Księżycowe światło będące też wewnętrzną energią Trzeciego Oka ujawnia obecność archetypu Bogini, której typowe cechy i właściwości jogini i tantrycy ujmują terminem postaci Hakinî, a czasem Dhārani, od przejawów mądrości i szamańskiej mocy, także związanej z siłą koncentracji i uzdrawianiem. Hakinî odziana jest w blask księżycowego światła, jaśnieje jak księżyc i dzierży przynajmniej cztery istotne dla Trzeciego Oka atrybuty, jak Vidya (księga), Kapāla (czaszka), Damaru (bębenek), a także Japavatî (czytaj Dźapawati) czyli po prostu różaniec z pestek Rudrakszy. Przebudzenie żeńskiego aspektu boskości, świadomość Bogini, żeńskiej połowy Absolutu wynika z tego, że wiedza Boga budzi się w całości, bezdogmatycznie, a przy tym okazuje się, że budzony płatek Mocy Ham ma związek z Bogini! Księga oznacza esencjonalną i praktyczną wiedzę wszystkich Pism Świętych, włącznie z apokryfami, wiedzę sięgającą daleko ponad zwykłe religie i ich ciasne czy prymitywne dogmaty. Czaszka oznacza osobiste doświadczenie życia poza fizyczną, cielesną powłoką, czyli niezależność świadomej duszy od pojazdu ciała. Różaniec z jego 108 koralikami oznacza zdolność długotrwałego, intensywnego praktykowania włącznie z osiąganiem rezultatów głębokiej praktyki mantramów. Bęben symbolizuje zarówno zdolność do harmonii z kosmicznymi rytmami i cyklami jak i zdolność aranżowania szamańskich, tantrycznych ceremonii i rytuałów o głębokim znaczeniu hermetycznym.

6. Trzeba sobie uzmysłowić, że rozwijanie mocy płatka Ham po prawej stronie Ćakramu Ajñā przynosi charyzmatyczne, magiczne – cudowne moce duchowe, a rozwijanie mocy Kszam po lewej stronie głowy pozwala rozwinąć wielką mądrość, połączenie rzetelnej wiedzy oraz intuicji duchowej, a także wiele poznawczych zdolności i mocy rozeznawania co jest prawdą, a co fałszem. Osoba, której Trzecie Oko rzeczywiście się budzi, bez trudu rozpoznaje ziarna zdrowej duchowej nauki jakie pozostały po dawnych Synach Bożych – Mistrzach, Mędrcach i Prorokach – odrzucając wszelkie plewy i późniejsze dodatki, odrzucając błędne komentarze. Ale jest to osoba dużo praktykująca, oparta w praktyce Om w specyficznie głęboki sposób, gdzie taka osoba wie, że Prańawa, AUM-OM jest pierwszym dźwiękiem stworzenia jaki rozlega się w całym Kosmosie. Osoba zarówno przebudzona w Trzecim Oku jest lojalna, zdyscyplinowana, pogodna, zawsze można liczyć na jej pomoc i wsparcie, nie wycofa się z braterskiej pracy nawet w obliczu represji czy śmierci. Ludziom duchowym z otwartym Trzecim Okiem nie straszne żadne inkwizycje, ani konieczność podjęcia walki w obronie Prawdy Bożej, Guru, Aśramu czy braterskiej, ezoterycznej Wspólnoty. Rytm Damaru uniemożliwia bowiem tchórzostwo, a pobudza Bohaterstwo. Gra białego światła w naturze księżycowej pozwala na uzdrawianie, ale też na oczyszczanie wszelkich relacji z innymi istotami posiadającymi umysły oraz emocje, co daje pewien znaczący wpływ tak na ludzi jak i na inne żyjące organizmy.

7. Trzeba sobie zdawać sprawę, że o ile białe światło księżycowe jest absolutnym fundamentem pobudzanym i przez Bogini i przez praktykę Om, o tyle złoty blask czy tęczowe promienie stanowią pewne szczególne, kolejne fazy ożywiania i wzmagania pracy poszczególnych aspektów całej struktury Trzeciego Oka! Diamentowobiały, krystaliczny blask pojawi się, kiedy ożywiana i rozwijana jest moc Itara-Linga, Kryształowej Lingi, symbolu Absolutu, Boga Śiva, który uważany jest za najlepszą formę ołtarza ku któremu kierowane jest oddanie oraz cześć przez wszelkie dusze, uważane za poświęcone Bogu! Blask intensywnie niebieski, indygo, pochodzi od archetypu Hakinî, będącej ucieleśnieniem mocy, pokoju, pacyfikacji sił zła czy uzdrowienia z pomocą duchowo-magicznych zręcznych środków czy sposobów. Ajñā to ośrodek promiennego, pulsującego i wibrującego światła oświecającego, które rozprzestrzenia się w postaci kulistej fali. Prañawa, Om, budzi z czasem splendor chwały spontanicznie wyrażany przez wielbicieli, potem czystość substancji duszy, a w końcu duchowe przebudzenie, oświecenie. Ajñā to siedziba mądrości, mocy i chwały o jakiej ludzkie szkiełko i oko nawet nie śniło, choć wielkie nieznane stoi na fundamencie tego, co objawili mędrcy przeszłości, a spisali ich wierni i oddani uczniowie Boskiego Ducha, Mądrości i Prawdy. Ajñā zawiera zarówno tajemne, ukryte lotosy, jak i rozwija się w strukturę ośrodków nadludzkich, takich jak Manasa – Ćakra, siedziba sześciu poznawczych mocy nadzmysłowych!

"Ten kto w głębi siebie znajduje szczęście
kto w głębi siebie znajduje radość
i w głębi siebie dostrzega światło
ten dochodzi do ukojenia w Brahmanie (Bogu)
albowiem sam staje się Brahmanem."
--- Bhagavad-Gita

Oko ciemieniowe 


Oko ciemieniowe – to utracone w procesie ewolucyjnym trzecie oko występujące u niektórych grup zwierząt, zwłaszcza prymitywnych gadów. Pierwotnie było w pełni wykształconym trzecim okiem położonym w otworze znajdującym się pomiędzy kośćmi ciemieniowymi. Miało normalnie rozwinięty nerw wzrokowy biegnący do ośrodka wzroku w mózgu. Oko ciemieniowe nie wyewoluowało de novo u wczesnych gadów, ani nawet czworonogów, gdyż homologiczne narządy czułe na światło są obecne u płazów bezogonowych i niektórych ryb, co sugeruje, iż pojawiło się ono u wodnych strunowców jeszcze przed dewonem. 

Obecnie oko ciemieniowe występuje tylko u nielicznych gadów, np. hatterii. Funkcje jej oka ciemieniowego pozostają niejasne – może być ono wykorzystywane do absorpcji promieni ultrafioletowych do produkcji witaminy D, jak również do określania cyklu światło-ciemność i pomocy w termoregulacji. Pozostałe gady, takie jak legwany, scynki, warany, jako pozostałość po oku ciemieniowym mają w czaszce otwór ciemieniowy i szczątkowe oko. U większości współczesnych gadów, ptaków i ssaków pozostałością po oku ciemieniowym jest szyszynka. 

Oko opatrzności 


Oko opatrzności (wszystkowidzące oko) – symbol oka otoczonego przez promienie światła lub glorii, zwykle zamknięte w trójkącie. Jest czasem interpretowane jako symbol oka Boga pilnującego ludzi. Symbol w obecnej formie pojawił się po raz pierwszy na zachodzie w XVII i XVIII wieku, ale symbole wszystkowidzącego oka mają swoje źródło w mitologii egipskiej i symbolu oka Horusa. XVII-wieczne obrazy oka opatrzności czasami pokazują je w otoczeniu obłoków. W późniejszym okresie symbol oka w zamkniętym trójkącie zaczął być postrzegany jako symbol Trójcy Świętej w religii chrześcijańskiej. 

W Polsce oko opatrzności głęboko wrosło w świadomość odbiorców jako symbol boskości. W Pszczynie przy ul. Ratuszowej znajduje się kamienica Pod Okiem Opatrzności, która swoje miano zyskała tego symbolu umieszczonego na jej fasadzie. Motyw ten znajduje się również na fasadach polskokatolickiej świątyni św. Kazimierza i kościoła św. Jana Jerozolimskiego w Poznaniu, na ołtarzu wielkim w parafialnym kościele św. Wojciecha w Jeleśni, nad ołtarzem w kościele parafialnym pw. św. Jana Nepomucena w Sipiorach a także w kościele Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej i kościele Marcina Lutra w tym samym mieście oraz w kościele ewangelicko-reformowanym w Zelowie. Oko opatrzności widnieje na herbie i fladze Radzymina. Historia herbu sięga początków XVIII wieku, gdy miasto zostało zagrożone przez zarazę morową. Po jej wygaśnięciu mieszkańcy uwierzyli, że w tych trudnych dniach opatrzność boża czuwała nad miastem, co wyraziło się dość łagodnymi skutkami epidemii. Oficjalnie herb Radzymina został zatwierdzony 3 października 1936. 

Oko opatrzności pojawia się również jako część ikonografii wolnomularskiej. Reprezentuje wszystkowidzące oko Boga, a także jest przypomnieniem, że działania masonów są zawsze obserwowane przez Boga (który w wolnomularstwie jest przedstawiany jako Wielki Architekt Wszechświata). Kaodaizm używa oka opatrzności jako symbolu Boga. 

Oko Horusa 

Oko Horusa - inne określenia: "oko udżat", "oko księżycowe" – w mitologii i ezoteryce staroegipskiej symbol odrodzenia i powracania do zdrowia. W Egipcie w okresie Starego Państwa oko było jednym z najważniejszych symboli chroniących, to również jeden z najstarszych symboli oświecenia, dzięki któremu możemy połączyć się zarówno z naszą podświadomością jak i z kosmiczną skarbnicą wiedzy. Oczami Horusa były słońce i księżyc. Prawe oko to słońce, lewe było księżycem. Prawe było odpowiedzialne za aktywność, przyszłość; lewe za pasywność i przeszłość. Razem ukazywały szeroki widok-w dzień i w nocy. Dzięki temu symbolizowały wszechwiedzę. Miały pomagać tym, którzy czuli się przygniecieni swoim życiem i potrzebowali nowego wglądu, pełnego inspiracji i wiary. Dzięki oczom odnajdowano szczęście, które nie jest darem z nieba lecz spoczywa w naszym wnętrzu. Pozwalały żyć w pełni świadomie i bez strachu. Mistyczne starożytne teksty sławiły oczy Horusa jako lustro odbijające naszą prawdziwą naturę. 

Lewe oko bóg stracił podczas walk z Sethem, ale potem dzięki magicznym zabiegom bogini Hathor odzyskał wzrok. Oko ofiarował swojemu ojcu Ozyrysowi, zabitemu przez Setha i panującemu w Krainie Umarłych, przywrócił mu w ten sposób zdolność widzenia. Legenda głosiła, że wyłupione przez Setha oko zostało przez niego porąbane na kawałki, po czym cudownie się zrosło. Dzięki temu, Oko Horusa, znane jako Oko Udżat (udżat znaczy "mocny "lub" zdrowy") stało się potężnym amuletem. Zapewniało życie, chroniło przed wszystkimi niebezpieczeństwami, symbolizowało też proces powracania zdrowia i stawiania się całością. Dlatego też za pomocą poszczególnych części Oka Horusa starożytni Egipcjanie zapisywali ułamki. 

Trzecie Oko a szyszynka 


Trzecie oko jak koncepcja obecne jest i w teozofii i w New Age. Ludzi, którzy umieją wykorzystać swoje trzecie oko nazywa się zwykle jasnowidzami. Niektórzy twierdzą, że trzecie oko to po prostu szyszynka, część mózgu znajdująca się akurat w środku, między półkulami, czyli też w miejscu uważanym za lokalizację tego dodatkowego zmysłu.

W części mózgu zwanym międzymózgowiem znajduje się tez cześć zwana wzgórzem, która odpowiada za wstępną ocenę wszelkich bodźców zmysłowych. To może być granica sposobu naszej percepcji rzeczywistości.  Większość osób nie ma świadomości tego, co czują i wydaje im się, że wszystko jest namacalne. Osoby bardziej otwarte i oświecone czują inaczej ze względu na inną pracę konkretnych części mózgu. Jednak najbardziej kluczowy wydaje się być gruczoł o nazwie szyszynka. 

Wiemy, że szyszynka produkuje kilka interesujących substancji chemicznych. Jedną z nich jest melatonina. To hormon, który reguluje nasze wzorce snu. Jego wydzielanie powoduje zmiany fal mózgowych. Oprócz tego szyszynka wydziela serotoninę, która jest niezwykle potrzebna dla dobrego samopoczucia. Jej niedobory często prowadzą do depresji. Najbardziej niesamowita wydaje się zdolność szyszynki do produkcji substancji zwanej dimetylotryptaminą w skrócie DMT. To bardzo silny środek halucynogenny obecny na przykład w napoju szamanów amazońskich pod nazwą Ayahuasca, jednakże dla funkcjonowania organizmu potrzebne są bardzo niewielkie ilości. W procesie rozwoju trzeciego oka odradza się korzystania ze środków wspomagających w postaci halucynogennych używek, gdyż tak pobudzone oko staje się niestabilne i z czasem zostaje uszkodzone. Trzecie oko budzimy do aktywności zawsze siłą woli i koncentracji, skupieniem. 

Intrygująco wygląda tez symbolika trzeciego oka, która jest obecna we wszystkich praktycznie religiach i ideologiach parareligijnych jak wspomniany New Age czy Teozofia. Oko patrzy na nas z dolara i wszędzie gdzie pojawia się symbolika masońska. Oko jest też jednym z symboli Starożytnego Egiptu. Jedni mówią na to Oko Horusa inni Oko Ra. Ma to być też podobno personifikacja bogini Udjat. Bez względu na mity intrygująco wygląda porównanie przekroju ludzkiego mózgu i wspomnianego egipskiego symbolu. 

Można powiedzieć, że widzimy przekrój międzymózgowia. Oczywiście można ten fakt zbywać, ale koncepcja wedle, której poszczególne elementy "Oka Horusa" są odzwierciedleniem części międzymózgowia w przekroju jest dość inspirująca. Być może wiedza na temat istotności tej części ludzkiego układu nerwowego była tak istotna, że stała się elementem symbolu, który jest czytelny dla pewnej grupy wtajemniczonej. 

Jeśli rzeczywiście coś w tym jest i szyszynka jest kluczem do naszego oświecenia to, co możemy robić, żeby o nią dbać? Bardzo mądrych rad możemy wysłuchać w powyższym filmie. Amerykanie mają problem z fluoryzacją wody, u nas teoretycznie się tego nie robi, a fluor atakuje nas głównie w pastach do zębów. Oprócz tego szyszynce szkodzą wszelkie metale ciężkie, więc trzeba uważać, co się je najlepiej znaleźć dojście do ekologicznej żywności. Okazuje się, że nasze wewnętrzne trzecie oko może być tłumione różnymi metodami i to już od zarania ludzkości. 

Przykład praktyki z Trzecim Okiem 


Opisujemy przykładową technikę jaką znajdziemy w podstawy jogi królewskiej, a dotyczącej otwierania trzeciego oka. 

Procedura praktyki, sadhana. 

1. Usiądź wygodnie i bezpiecznie w pozycji sukhasana, sidhasana lub padmasana, tak aby ciało nie zmieniało postawy nawet w głębokim śnie. 

2. Usuń wszelkie niepokoje i słabości z umysłu.

3. Myśl, że wokół ciała krąży odwieczna energia, prana, która stworzyła niezliczone gwiazdy i planety, i jest ona Twoją własną naturą.

4. Poczuj, że prana, energia ta promieniuje wokół ciebie i przenika cały świat.

5. Powoli zamknij oczy i przykuj uwagę do całego ciała. Rozpocznij proces znieczulania przez sanjamę* i pratjaharę*. Rozluźnij ciało i wycofaj z niego całą energię; skieruj ją w miejsce trzeciego oka. Wsłuchuj się nieprzerwanie w nadę*. Siłą woli przkuj uwagę do wnętrza głowy na poziomie środka czoła.

6. Pozostań w tym stanie aż zniknie poczucie ciała. Gdy zapomnisz o cały ciele, odczujesz tożsamość z najwyższą świadomością, atmanem czy paramatmanem. Osiągniesz najwyższą intuicję i niezłomną siłę woli.

7. Gdy utrwali się ten stan, nada* usunie na zawsze ignorancję. Wówczas ujrzysz blask odwiecznej wiedzy na firmamencie umysłu, manasu. Tak się budzi trzecie oko; a po świcie nastąpi wieczna jasność nieskończonej mądrości. 

Uwagi:

Jeśli na jakimś etapie pojawią się trudności, przeszkody to nie przywiązuj do nich wagi, lecz dokłądnie powtórz od początku całe ćwiczenie. 

* Sanjama to skupienie dharana, dhyana i samdhi w jeden proces, który jest strumieniem mentalnym (skupieniem umysłu) składającym się ze skupienia na czymś (przykucia uwagi), siły sugestii i intuicyjnej odbiorczości. Sanjama może być pojmowana zarówno bardziej psychologicznie (uważność, koncentracja, sugestywnoć, odbiorczość), jak i bardziej fizykalnie – jako stan elektromagnetyczny umysłu. Jest pozwoleniem by wyższa siła duchowa przejawiała się w ciele i umyśle.

* Pratjahara, to zupełne rozluźnienie wszystkich narządów i wycofanie się z wrażeń zmysłowych.

* Nada jest to wewnętrzny dźwięk mistyczny.

Praktykę aktywowania, rozwijania Trzeciego Oka należy zacząć od zmiany własnej świadomości, od wielu oczyszczeń i ulepszeń swojego charakteru. To nie dzieje się z dnia na dzień, lecz jest jedyną bezpieczną metodą czasem zwaną naturalną metodą budzenia Oka Mądrości. Kiedy ktoś nieprzygotowany, bez oczyszczenia i wysubtelnienia świadomości, bez jej przemiany w trakcie medytacji, sięgnie po moc ukrytą w Trzecim Oku, może wyrządzić sobie i innym wiele krzywd. Aby zrozumieć, jak wielka siła drzemie w miejscu Trzeciego Oka, można wykonać eksperymenty: przez kilka/naście sekund skupiamy nieruchomy wzrok na miejscu między brwiami innej osoby i prostym oraz jasnym komunikatem nakazujemy jej coś mentalnie, nakazujemy myślowo wyobrażając sobie silnie jak osoba to robi. Nasz przekaz, jeśli dobrze się skupimy będzie na tyle silny, że osoba ta poczuje się nieswojo i zrobi to, choć nie będzie wiedziała dlaczego. Tę metodę warto wykorzystać wśród domowników, którzy nie kwapią się z pomocą w sprzątaniu, lub dzieci, którym się nie chce zasiąść do nauki a także wśród leniwych i obijających się w pracy współpracowników. Działa, ale nie powinniśmy chwalić się ani ujawniać, że coś takiego stosujemy! Dobrze nauczyć się takim skupionym wzrokiem uspokajać rozjuszone zwierzęta czy agresywnych ludzi, po prostu nakazując im spokój. 

Adźńa czyli Trzecie Oko według tradycji hinduskiej to ćakra ulokowana na czole, powyżej brwi odpowiada za procesy poznawcze i percepcyjne, za obudzenie wyższych zmysłów. Steruje pracą pozostałych pięciu głównych ćakr tułowia powiązanych ze zmysłami i żywiołami. Jej aktywizacja wiąże się z percepcją pozazmysłową. Uaktywnienie tej ćakry niesie za sobą zdolności parapsychologiczne takie jak czytanie w myślach czy widzenie pól energetycznych. Ćakrę adźńa, w charakterystyce Junga, dominuje tematyka Boga, Brahmana: nie ma tu żadnego czynnika psychicznego a jedyną rzeczywistość stanowi Bóg. Wkraczając na poziom adźńaćakry, człowiek istniejący w pełni jako realność psychiczna, staje w obliczu innej realności psychicznej - odwiecznego obiektu psychicznego (czyli Boga). Zachodzi pełne utożsamienie z tym "nie-ja", rozpłynięcie w Nim, powrót do miejsca początku, do stanu bez moje, swoje, własne. To poziom pełni świadomości o wszystkim, wszechogarniającej wiedzy, doświadczanie bytu we wszystkim co istnieje. Śiwa i Śakti są zjednoczeni, Śpiąca Królewna - Kundalini Śakti, teraz manifestując się pod postacią Dewi, powróciła do Boga.

Symbol czakry Adżna, to lotos o dwóch płatkach wyrastających po dwóch stronach koła jak dwa skrzydła anioła. W środku koła znajduje się trójkąt skierowany do dołu czy raczej do przodu w prawidłowym obrazowaniu Adżny. Płatki to jakby nasze oczy, położone po dwóch  stronach trzeciego oka, dwie półkule mózgu współpracujące w harmonii czy też dwa skrzydła przekraczające fizyczne ograniczenia. Są jak dwa światy rzeczywistości: zamanifestowanej i niezamanifestowanej. Niefizyczną naturę tej czakry reprezentuje światło, wielkie promienne białe światło. W sensie fizycznym światło spotyka się z oczami i zostaje przetłumaczono na obrazy. Na poziomie ezoterycznym intuicja jest jak światło wydobywające się z umysłu, któremu może towarzyszyć wewnętrzny obraz. To są właśnie momenty, gdy wołamy “eureka”! Czakra Trzeciego Oka, związana z wyższymi funkcjami świadomości,  stanowi narzędzie parapsychiczne, które przypomina nam o tym, iż wszystko, co widzimy, słyszymy, wąchamy, smakujemy, lub dotykamy, miało swój początek, jako wewnętrzna wizja boskiej Duszy, Wyższej Jaźni. 

Trzecie Oko jest organem Ciała Świetlistego (Light Body), które możemy równie dobrze nazwać Ciałem Energetycznym lub Eterycznym, Pranamaya Manakośa, Linga Śarira. Kiedy mówimy Ciało Świetliste odnosimy się tylko do Ciała Świetlistego. Ciało Świetliste posiada gęstość podobna konsystencji chmuro-podobnej świetlistej pary. Światło to nie jest silnym światłem widocznym w spektrum światła (widocznego gołym okiem) pola elektromagnetycznego. Jest natomiast widoczne z punktu widzenia 3 Oka. Można je łatwo rozpoznać - jest to kontur energetyczny naszego ciała, koloru białego wewnątrz, ze złotawą otoczka na zewnątrz. Kiedy Trzecie Oko jest otwarte, ma ono dostęp do warstw i wymiarów Duszy (Soul). Gdy mówimy o Duszy (Jaźni) mamy na myśli Duszę Atmana, będącą pamięcią Ciała Świetlistego. Pamięć ta zawiera w sobie przeszłość, przyszłość oraz równoległą teraźniejszość, coś, co niektórzy nazywają Czasem lub Cyklem Czasu. Dostrajanie Trzeciego Oka przypomina oczyszczanie obiektywu aparatu fotograficznego. W ten sposób, uwalniamy Adżnę, Trzecie Oko, z blokad i gruzów, pozostałości przeszłej, teraźniejszej i przyszłej życiowej traumy. Gdy uaktywnimy Trzecie Oko, staje się ono bezpośrednim percepcyjnym organem komunikacyjnym pomiędzy Ciałem Świetlistym a Ciałem Fizycznym. 

Zrównoważona czakra Trzeciego Oka utrzymuje równowagę i wiruje z prawidłową szybkością, osoba jest  charyzmatyczna, o wielkiej intuicji i głębokiej wizji, nie przywiązana do rzeczy materialnych, może doświadczać niezwykłych rzeczy. Nieprzywiązanie jest zasadniczo postawą, w której nie ma miejsca dla ja/ego, moje, własne, swoje - a charakter jest ponadosobowy, zdepersonalizowany, spoglądający z wysoka, jakby z wysokiej góry na małe ziemskie sprawy zwykłych ludzi. Kiedy znika poczucie własnej ścieżki, a nawet własnego życia, zaczynają się pojawiać oznaki boskiej osobowości promieniującej potężnym blaskiem z ośrodka energetycznego w głowie zwanego Trzecim Okiem. Nieprzywiązanie oznacza zanikanie poczucia egotycznego ja/moje/własne/swoje na rzecz poczucia bycia cząstką świata, planety, przyrody, kosmosu, cząstką Boga. Bardzo łatwo demaskujemy wszystkich promujących własne ścieżki i autorskie metody rozwoju duchowego, jasnowidzenia czy uzdrawiania jako kiepskich oszustów, którzy swoimi znaczkami typu (R) i (TM) na swoje "moje" i "własne" kursy nałożonymi zdradzają egotyczną chorobę umysłową która uniemożliwia jasnowidzenie, a nawet elementarny rozwój Trzeciego Oka. Boska wiedza, mądrość, wyższa wiedza - należy do Boga, Brahmana, do Niebios, a nie do człowieka i jego chorobliwego ego, które błędną identyfikację z niższym zwierzęcym ja (ego) chce przedłużyć na sfery duchowe i boskie. 
__________________

(Fragmenty z wykładów i praktyk prowadzonych przez Mistrza Lalitamohan Dżi! Opisy praktyk są w większości pominięte, gdyż generalnie uczone są na zajęciach prowadzonych przez Mistrza lub jego upoważnionych aćarjów.) 

Zainteresowanych tematyką rozwijania Trzeciego Oka zapraszamy na warsztaty jogi ćakramów prowadzone przez Mistrza Duchowego. 

2 komentarze:

  1. Wspaniała wiedza mistrz, bardzo praktyczna, przydatna. Szkoda, że nienawistna konkurencja tak mistrza znieważa w internecie. Muszą to być ludzie prymitywni, co źle mówią o takim Źródle Mądrości Boskiej jakim Mistrz jest!

    Aldona Awaras

    OdpowiedzUsuń
  2. Zezowate szxczescie17 września 2014 21:49

    mam pytanie o ... zeza... całe życie borykam się ze schorzeniami, z którymi lekarze sobie nie radzą.. a potem samo mija.. (problemy brzuszne, depresje, nerwica? serca, anginy - wszystko mega poważnie szpitale itp i minęło po tym jak lekarze rozłozyli ręce. Ostatnio dostałam zeza - mega słaby temat, widzę podwójnie itd. mam pytanie - czy to wszystko może być związane z czakrami? na oko wszystkie Typowe blokady i dysharmonie zanieczyszczonego Trzeciego Oka pkt 2 mogę u siebie odnaleźć... No i co robić aby to (zez) minęło? dodam, że nie chcę sobie rozbudzać żadnego widzenia ponadzmysłowego - mam wystarczająco dużo problemów ze zwykłym...
    Ps. - przed zezem przez ok rok czułam coś jak wkrętarkę na środku czoła w nocy - zwłaszcza przed zaśnięciem...

    zastanawiam się też - czy jeśli to (zez) jest jakimś przejawem problemów duchowych to czy zwykła medycyna może pomóc? (np. operacja?) będę wdzięczna za pomoc!

    OdpowiedzUsuń