piątek, 11 października 2013

Proste ćwiczenia poprawiające wzrok

Długie przebywanie przed ekranem komputera, telewizora czy intensywna pasja czytelnicza mogą przyczynić się do osłabiania mięśni odpowiedzialnych za prawidłową pracę gałek ocznych. Także wszelkie prace wymagającego wielogodzinnego patrzenia w to samo miejsce bez zmiany odległości obiektów na które patrzymy. Powodem osłabiania się tych mięśni jest praca wzroku ograniczająca się do jednej płaszczyzny i odległości. Taka praca gałek ocznych powoduje osłabienie się mięśni odpowiedzialnych za ostrość wzroku oraz za jego zbieżność



W zależności od wady wzroku problemy dotyczące poszczególnych mięśni mogą mieć różny charakter.

W przypadku osób mających problem z czytaniem z bliska (dalekowidze) częściej osłabieniu ulegają mięśnie umieszczone wokół soczewki oka oraz mięśnie fiksujące wzrok na przedmiotach znajdujących się blisko.

U bliskowidzów zaś znacznemu osłabieniu ulegają mięśnie okalające gałki oczne, które są odpowiedzialne za podążaniem wzrokiem za poruszającymi się obiektami w dalszej przestrzeni. 


Z tego powodu rozróżnia się ćwiczenia poprawiające jakość wzroku dla osób z dodatnia i ujemną wadą. 

Osoby z plusową wadą wzroku powinni wykonywać następujące ćwiczenia:

- zmieniać punkt ostrości wzroku poprzez patrzenie się na blisko i dalej umieszczone przedmioty
- poprawiać zbieżność wzroku poprzez patrzenie się na palec przesuwany bliżej i dalej od nosa

Osoby z minusową wadą wzroku powinny wykonywać następujące ćwiczenia:

- wodzenie wzrokiem jak najdalej w prawą i lewą stronę
- wodzenie wzrokiem jak najdalej w górę i dół
- wodzenie wzrokiem po jak największym kole w prawą i lewą stronę

Dla osób spędzających dużo czasu przed monitorem komputera zaleca się:

- co godzinę wykonywanie ćwiczeń polegających na zmianie dystansu parzenia, np. z monitora na ścianę za nim się znajdującą oraz wodzenie wzrokiem na boki oraz w górę i dół
- częste mruganie powiekami i wodzenie wzrokiem po okręgu przy zamkniętych oczach kilka razy co godzinę
- stosowanie okularów z powłokami antyrefleksyjnymi
- ustawienie wysokiej częstotliwości wyświetlania obrazu
- dobranie odpowiedniej jasności i temperatury barwowej obrazu, tak aby nie męczyła wzroku
- ustawienie monitora w taki sposób aby jego środek znajdował się na linii wzroku
- zadbanie o to aby w monitorze nie odbijały się plamy światła padającego z oświetlenia pomieszczenia.

Można oczywiście bardziej wgłębić się w trening zdrowotny dla oczu i wzroku z pomocą specjalnych serii ćwiczeń jogicznych dla oczu. Na tych jogicznych ćwiczeniach oczu bazują wszelkie popularne treningi poprawy wzroku. 

Tradycyjna Joga zawiera specjalne ćwiczenia dla poprawy wzroku i utrzymania dobrego wzroku do późnej starości, których można się nauczyć od dobrze wykształconych instruktorów, nauczycieli oraz mistrzów Jogi! 

2 komentarze:

  1. Czy przy zaćmie (katarakcie) jest metoda na powrót do zdrowia ? Tzw. okuliści
    nie widzieli jej, chociaż o tym mówiłem. Dopiero na dyżurze w szpitalu, potwierdzono ją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyda mi się w mojej pracy. Ciągle siedzę przed monitorem.

    OdpowiedzUsuń